PRODEJ
Menu | návrat na začátek stránky ↑
Letos má být v Česku dokončeno o polovinu méně nákupních parků než loni.
Developeři jich v letošním roce otevřou šest o nákupní ploše 18 000 m2. Důvodem poklesu je především složité získávání potřebných povolení a klesající množství vhodných lokalit. V roce 2015 bylo podle údajů poradenské společnosti Cushman & Wakefield dokončeno 14 nákupních parků o ploše 40 000 m2. (Nákupní park je definován jako stavba zahrnující tři a více obchodů v rámci jednoho objektu s přímými vstupy ze společného parkoviště s celkovou plochou nejméně 1000 m2, bez započítání prodejen potravin, velkoformátových prodejen nábytku a hobbymarketů.)
Na konci letošního roku by mělo být v ČR 179 otevřených nákupních parků, celková plocha dosáhne zhruba 775 000 m2. Z toho je neobsazených 8,3 % prostor. Největší centrum, které bude letos dokončeno, vyroste v Havířově a otevře do konce října. Mezi další nová centra patří Retail park v Šestajovicích u Prahy, MyBox v Brandýse nad Labem, Fastmall v Bruntálu a Retail Park Mělník.
S plochou nákupních parků téměř 800 000 m2 se Česká republika v rámci regionu střední Evropy řadí na druhé místo po Polsku. „Z hlediska přepočtu na obyvatele patří ČR také druhé místo – se 78 m2 na tisíc obyvatel má po Slovensku druhou nejhustší síť ve střední Evropě,“ uvedl vedoucí oddělení nákupních parků společnosti Jiří Kristek. Z evropských zemí má nejrozvinutější trh Německo se 104 m2 na tisíc obyvatel.
Tuzemské obchodní parky jsou z velké části v rukou zahraničních investorů, čtyři firmy si mezi sebe dělí téměř polovinu místního trhu. Z nich největší podíl vlastní německé firmy Saller (15 %) a Intercora (14 %). Po nich následuje český developer a investor CPI (10 %) a rakouská společnost Immofinanz (8 %).
Zdroj: Stavební fórum